Engels durven spreken

12-02-2014 - Door Javelyn Westerveld

Voor een relatief klein eiland te midden van de Indische oceaan is toerisme enorm belangrijk. Met toerisme komt automatisch de vraag naar een goede beheersing van de Engelse taal. Leerlingen in Indonesië beginnen al op de basisschool met het leren van Engels, maar zijn vaak te verlegen en te bescheiden om het daadwerkelijk te gebruiken. Dit is inherent aan de Indonesische cultuur. Om de communicatieve vaardigheden in de Engelse taal te verbeteren is het nodig dat er kwalitatief hoogwaardige leerstof aanwezig is en docenten over de nodige praktische vaardigheden beschikken om leerlingen te stimuleren in het Engels te communiceren.

 

Een belangrijk gemis bij de leerlingen is het ontbreken van een persoonlijk Engels cursusboek. Sommige leerlingen, waarvan de ouders het kunnen betalen, mogen kopieën maken. Maar vaak genoeg moet een leerling het zonder boeken stellen. Met als gevolg dat ze grote delen van de lesstof uit boeken overschrijven. Hierdoor zijn leerlingen niet volledig met hun aandacht bij de docent. Wat ten koste gaat van de aandacht voor communicatieve vaardigheden, extra toelichting en zelfs de opgaven voor het huiswerk.
De oplossing is een persoonlijk Engels cursusboek voor elke leerling. Zo hoeven de leerlingen geen lessen van het schoolbord over te schrijven en er is meer tijd voor communicatie.  Om een student genoeg zelfvertrouwen en motivatie te geven om in het Engels te converseren is het nodig dat de kwaliteit en vaardigheden, bij zowel docenten als  studenten verbetert. De lessen worden momenteel gegeven door docenten die zelf  over onvoldoende kennis beschikken van de Engelse taal. Ook wordt er in de lessen nauwelijks aandacht besteed aan spreek- en luistervaardigheid.

 

One Comment

Laat een reactie achter

Required fields are marked *.


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.